Όλα τα έχουν πει οι Αρχαίοι Σοφοί.
Να τι έγραφε ο Σόλων γύρω στα 594 π.Χ.
(μήπως σας φαίνονται οικεία;)
.....αὐτοὶ δὲ φθείρειν μεγάλην πόλιν ἀφραδίῃσιν
ἀστοὶ Βούλονται χρήμασι πειθόμενοι,
δήμου θ᾽ ἡγεμόνων ἄδικος νόος, οἷσιν ἑτοῖμον
ὕβριος ἐκ μεγάλης ἄλγεα πολλὰ παθεῖν:
οὐ γὰρ ἐπίστανται κατέχειν κόρον οὐδὲ παρούσης
εὐφροσύνας κοσμεῖν δαιτὸς ἐν ἡσυχίῃ:
... πλουτοῦσιν δ᾽ ἀδίκοις ἔργμασι πειθόμενοι
... οὔθ᾽ ἱερῶν κτεάνων οὔτε τι δημοσίων
φειδόμενοι κλέπτουσιν ἐφ᾽ ἁρπαγῇ ἄλλοθεν ἄλλος
οὐδὲ φυλάσσονται σεμνὰ θέμεθλα Δίκης,
ἣ σιγῶσα σύνοιδε τὰ γιγνόμενα πρό τ᾽ ἐόντα,
τῷ δὲ χρόνῳ πάντως ἦλθ᾽ ἀποτεισομένη.
τοῦτ᾽ ἤδη πάσῃ πόλει ἔρχεται ἕλκος ἄφυκτον:
εἰς δὲ κακὴν ταχέως ἤλυθε δουλοσύνην,
ἣ στάσιν ἔμφυλον πόλεμόν θ᾽ εὕδοντ᾽ ἐπεγείρει,
ὃς πολλῶν ἐρατὴν ὤλεσεν ἡλικίην:
ἐκ γὰρ δυσμενέων ταχέως πολυήρατον ἄστυ
τρύχεται ἐν συνόδοις τοῖς ἀδικοῦσι φίλαις.
Ταῦτα μὲν ἐν δήμῳ στρέφεται κακά: τῶν δὲ πενιχρῶν
ἱκνοῦνται πολλοὶ γαῖαν ἐς ἀλλοδαπὴν
πραθέντες δεσμοῖσί τ᾽ ἀεικελίοισι δεθέντες,
καὶ κακὰ δουλοσύνης ἔργα φέρουσι Βία.
…Οὕτω δημόσιον κακὸν ἔρχεται οἴκαδ᾽ ἑκάστῳ,
αὔλειοι δ᾽ ἔτ᾽ ἔχειν οὐκ ἐθέλουσι θύραι,
ὑψηλὸν δ᾽ ὑπὲρ ἕρκος ὑπέρθορεν, εὗρε δὲ πάντως,
εἰ καί τις φεύγων ἐν μυχῷ ᾖ θαλάμου
…Ταῦτα διδάξαι θυμὸς Ἀθηναίους με κελεύει,
ὡς κακὰ πλεῖστα πόλει δυσνομία παρέχει,
εὐνομία δ᾽ εὔκοσμα καὶ ἄρτια πάντ᾽ ἀποφαίνει,
καὶ θαμὰ τοῖς ἀδίκοις ἀμφιτίθησι πέδας:
τραχέα λειαίνει, παύει κόρον, ὕβριν ἀμαυροῖ,
αὐαίνει δ᾽ ἄτης ἄνθεα φυόμενα,
εὐθύνει δὲ δίκας σκολιὰς ὑπερήφανά τ᾽ ἔργα
πραΰνει, παύει δ᾽ ἔργα διχοστασίης,
παύει δ᾽ ἀργαλέης ἔριδος χόλον, ἔστι δ᾽ ὑπ᾽ αὐτῆς
πάντα κατ᾽ ἀνθρώπους ἄρτια καὶ πινυτά.
Άντε ας σας το κάνω λίγο πιο κατανοητό (κάνει και ζέστη, μη μου ζορίζεστε)
.......
Να τι έγραφε ο Σόλων γύρω στα 594 π.Χ.
(μήπως σας φαίνονται οικεία;)
.....αὐτοὶ δὲ φθείρειν μεγάλην πόλιν ἀφραδίῃσιν
ἀστοὶ Βούλονται χρήμασι πειθόμενοι,
δήμου θ᾽ ἡγεμόνων ἄδικος νόος, οἷσιν ἑτοῖμον
ὕβριος ἐκ μεγάλης ἄλγεα πολλὰ παθεῖν:
οὐ γὰρ ἐπίστανται κατέχειν κόρον οὐδὲ παρούσης
εὐφροσύνας κοσμεῖν δαιτὸς ἐν ἡσυχίῃ:
... πλουτοῦσιν δ᾽ ἀδίκοις ἔργμασι πειθόμενοι
... οὔθ᾽ ἱερῶν κτεάνων οὔτε τι δημοσίων
φειδόμενοι κλέπτουσιν ἐφ᾽ ἁρπαγῇ ἄλλοθεν ἄλλος
οὐδὲ φυλάσσονται σεμνὰ θέμεθλα Δίκης,
ἣ σιγῶσα σύνοιδε τὰ γιγνόμενα πρό τ᾽ ἐόντα,
τῷ δὲ χρόνῳ πάντως ἦλθ᾽ ἀποτεισομένη.
τοῦτ᾽ ἤδη πάσῃ πόλει ἔρχεται ἕλκος ἄφυκτον:
εἰς δὲ κακὴν ταχέως ἤλυθε δουλοσύνην,
ἣ στάσιν ἔμφυλον πόλεμόν θ᾽ εὕδοντ᾽ ἐπεγείρει,
ὃς πολλῶν ἐρατὴν ὤλεσεν ἡλικίην:
ἐκ γὰρ δυσμενέων ταχέως πολυήρατον ἄστυ
τρύχεται ἐν συνόδοις τοῖς ἀδικοῦσι φίλαις.
Ταῦτα μὲν ἐν δήμῳ στρέφεται κακά: τῶν δὲ πενιχρῶν
ἱκνοῦνται πολλοὶ γαῖαν ἐς ἀλλοδαπὴν
πραθέντες δεσμοῖσί τ᾽ ἀεικελίοισι δεθέντες,
καὶ κακὰ δουλοσύνης ἔργα φέρουσι Βία.
…Οὕτω δημόσιον κακὸν ἔρχεται οἴκαδ᾽ ἑκάστῳ,
αὔλειοι δ᾽ ἔτ᾽ ἔχειν οὐκ ἐθέλουσι θύραι,
ὑψηλὸν δ᾽ ὑπὲρ ἕρκος ὑπέρθορεν, εὗρε δὲ πάντως,
εἰ καί τις φεύγων ἐν μυχῷ ᾖ θαλάμου
…Ταῦτα διδάξαι θυμὸς Ἀθηναίους με κελεύει,
ὡς κακὰ πλεῖστα πόλει δυσνομία παρέχει,
εὐνομία δ᾽ εὔκοσμα καὶ ἄρτια πάντ᾽ ἀποφαίνει,
καὶ θαμὰ τοῖς ἀδίκοις ἀμφιτίθησι πέδας:
τραχέα λειαίνει, παύει κόρον, ὕβριν ἀμαυροῖ,
αὐαίνει δ᾽ ἄτης ἄνθεα φυόμενα,
εὐθύνει δὲ δίκας σκολιὰς ὑπερήφανά τ᾽ ἔργα
πραΰνει, παύει δ᾽ ἔργα διχοστασίης,
παύει δ᾽ ἀργαλέης ἔριδος χόλον, ἔστι δ᾽ ὑπ᾽ αὐτῆς
πάντα κατ᾽ ἀνθρώπους ἄρτια καὶ πινυτά.
Άντε ας σας το κάνω λίγο πιο κατανοητό (κάνει και ζέστη, μη μου ζορίζεστε)
.......
όμως μόνοι τους θα καταστρέψουν τη μεγάλη χώρα με τις απερισκεψίες τους
οι αστοί που προτιμούν να κυνηγούν τα πλούτη,
και το φαύλο μυαλό της κυβέρνησής τους, που είναι έτοιμοι
να πάθουν πολλά κακά από την μεγάλη αλαζονείαˑ
επειδή δεν ξέρουν να συγκρατούν την αδηφαγία ούτε τα τωρινά
φαγοπότια ξέρουν να τ’ απολαμβάνουν διακριτικά
...πλουτίζουν καταφεύγοντας σε φαύλες πράξεις
...ούτε την ιερή ούτε και τη δημόσια περιουσία
δεν σέβονται μα οποιοσδήποτε κλέβει ληστρικά οτιδήποτε
ούτε φυλάγονται από τα σεβαστά θεμέλια της Δικαιοσύνης¹,
που σιωπώντας γνωρίζει όσα έγιναν και γίνονται ακόμαˑ
και σίγουρα θα ‘ρθει αργά ή γρήγορα να τους ξεπληρώσει.
Αυτό ήδη έρχεται ως αναπόφευκτη συμφορά για όλη την χώρα,
και γρήγορα θα καταλήξει σε ατιμωτική δουλοσύνη,
που ξεσηκώνει τη διχόνοια και τον εμφύλιο πόλεμο που υποβόσκει,
απ’ τον οποίο πολλοί θα χαθούν στο άνθος της ηλικίας τουςˑ
Και εξαιτίας των αντιπάλων γρήγορα η λατρεμένη χώρα μας
θα ξεπαστρευτεί από κόμματα αρεστά στους δόλιους.
Αυτές είναι αφενός οι συμφορές που περιμένουν τους αστούςˑ αφετέρου
πολλοί απ’ τους φτωχούς θα οδηγηθούν σε ξένο τόπο
πουλημένοι και δεμένοι με εξευτελιστικά δεσμά,
να υπομείνουν καταναγκαστικά τις δόλιες συνέπειες της δουλείας.
... Έτσι η δημόσια συμφορά θα μπει σε κάθε σπίτι.
και οι αυλόπορτες δεν θα μπορούν να την συγκρατήσουνˑ
πηδάει πάνω κι από ψηλούς φράχτες και βρίσκει στα σίγουρα
κάποιον σε όποια γωνιά ή δωμάτιο κι αν καταφύγει
Αυτά εδώ με προτρέπει η ψυχή μου να πω στους Αθηναίους,
ότι όπως η κακή διακυβέρνηση προκαλεί πάρα πολλές συμφορές στην χώρα.
έτσι η καλή διακυβέρνηση τα κάνει όλα εύρυθμα και ολοκληρωμένα,
και συχνά βάζει παντού εμπόδια στους φαύλους.
απαλύνει τις ανωμαλίες, προλαμβάνει την ακρότητα, αμαυρώνει την φαυλότητα,
αποξηραίνει τα ζιζάνια του ολέθρου μόλις ξεφυτρώσουν,
επανορθώνει τα αλαζονικά έργα της κακής απόδοσης δικαιοσύνης
καταπραΰνει, και προλαμβάνει τα αποτελέσματα των διαφωνιών,
σταματά την οργή που φέρνει η ταραχώδης διαμάχη, ενώ μ’ αυτή (την καλή διακυβέρνηση)
όλα γίνονται με σοφία και τέλεια για τους ανθρώπους
οι αστοί που προτιμούν να κυνηγούν τα πλούτη,
και το φαύλο μυαλό της κυβέρνησής τους, που είναι έτοιμοι
να πάθουν πολλά κακά από την μεγάλη αλαζονείαˑ
επειδή δεν ξέρουν να συγκρατούν την αδηφαγία ούτε τα τωρινά
φαγοπότια ξέρουν να τ’ απολαμβάνουν διακριτικά
...πλουτίζουν καταφεύγοντας σε φαύλες πράξεις
...ούτε την ιερή ούτε και τη δημόσια περιουσία
δεν σέβονται μα οποιοσδήποτε κλέβει ληστρικά οτιδήποτε
ούτε φυλάγονται από τα σεβαστά θεμέλια της Δικαιοσύνης¹,
που σιωπώντας γνωρίζει όσα έγιναν και γίνονται ακόμαˑ
και σίγουρα θα ‘ρθει αργά ή γρήγορα να τους ξεπληρώσει.
Αυτό ήδη έρχεται ως αναπόφευκτη συμφορά για όλη την χώρα,
και γρήγορα θα καταλήξει σε ατιμωτική δουλοσύνη,
που ξεσηκώνει τη διχόνοια και τον εμφύλιο πόλεμο που υποβόσκει,
απ’ τον οποίο πολλοί θα χαθούν στο άνθος της ηλικίας τουςˑ
Και εξαιτίας των αντιπάλων γρήγορα η λατρεμένη χώρα μας
θα ξεπαστρευτεί από κόμματα αρεστά στους δόλιους.
Αυτές είναι αφενός οι συμφορές που περιμένουν τους αστούςˑ αφετέρου
πολλοί απ’ τους φτωχούς θα οδηγηθούν σε ξένο τόπο
πουλημένοι και δεμένοι με εξευτελιστικά δεσμά,
να υπομείνουν καταναγκαστικά τις δόλιες συνέπειες της δουλείας.
... Έτσι η δημόσια συμφορά θα μπει σε κάθε σπίτι.
και οι αυλόπορτες δεν θα μπορούν να την συγκρατήσουνˑ
πηδάει πάνω κι από ψηλούς φράχτες και βρίσκει στα σίγουρα
κάποιον σε όποια γωνιά ή δωμάτιο κι αν καταφύγει
Αυτά εδώ με προτρέπει η ψυχή μου να πω στους Αθηναίους,
ότι όπως η κακή διακυβέρνηση προκαλεί πάρα πολλές συμφορές στην χώρα.
έτσι η καλή διακυβέρνηση τα κάνει όλα εύρυθμα και ολοκληρωμένα,
και συχνά βάζει παντού εμπόδια στους φαύλους.
απαλύνει τις ανωμαλίες, προλαμβάνει την ακρότητα, αμαυρώνει την φαυλότητα,
αποξηραίνει τα ζιζάνια του ολέθρου μόλις ξεφυτρώσουν,
επανορθώνει τα αλαζονικά έργα της κακής απόδοσης δικαιοσύνης
καταπραΰνει, και προλαμβάνει τα αποτελέσματα των διαφωνιών,
σταματά την οργή που φέρνει η ταραχώδης διαμάχη, ενώ μ’ αυτή (την καλή διακυβέρνηση)
όλα γίνονται με σοφία και τέλεια για τους ανθρώπους
Σσσσς, μην ασχολείσαι με αυτόν τον αδαή. Ώρες είναι να μας πεις τώρα ότι θα πρέπει να μεταφέρουμε την εξουσία στην εκκλησία του δήμου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε θα τολμούσα να το προτείνω αυτό! (δε θα είχα καν δικαίωμα ψήφου ως γυναίκα)
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα άλλωστε πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις, έτσι που έχει εκφυλιστεί τόσο η έννοια της εκκλησίας όσο και του δήμου!